1. Sørg for ensartede billeder
|
Dine billeder er en del af dit design, og ensartede billeder giver et mere professionelt udtryk. Opnå ensartethed ved at bruge den samme baggrund, samme opstilling og samme beskæring til hvert produkt. Lav evt. noter eller skitser over, hvordan du tager dine billeder, så du kan huske det til næste gang, du skal tage en ny omgang billeder.
|
2. Vis detaljerne
|
Dine kunder har ikke mulighed for selv at vende og dreje og prøve produktet, når de køber via internettet. Mindsk kundernes tvivlen før købet og mængden af reklamationer ved at vise dine kunder præcis, hvad de køber. Sælger du tøj, bør både forside og bagside vises. Fotograferer du en taske, så husk også et billede af indersiden, så kunden kan se eventuelle lommer. Og ved højtalere og andre tekniske produkter, er det en god idé at tage billeder af alle stik og kabler, da ikke alle kunder ved fx hvordan et mini- eller micro-USB-kabel ser ud.
|
3. Vis produktet i funktion
|
Gør noget ekstra ud af dine produktbilleder ved også at vise dem i miljø. Derved kan din kunde se størrelsesforhold, få inspiration til brug af produktet eller forstå hvordan produktet skal anvendes. Miljø-billeder er også gode at bruge til bannere på din hjemmeside samt markedsføring.
|
4. Lyset er vigtigere end kameraet
|
Når du selv skal i gang med at fotografere dine produkter, behøver du ikke skynde dig ud og købe et fancy spejlreflekskamera. Sørg i stedet for at få det rigtige lys til dine billeder. Når det kommer til lyset, er dagslyset din bedste ven. En lille lyskilde såsom fx en blitz giver skarpe skygger. En større lyskilde som fx et lyst lokale giver en blødere skygge, som fungerer bedst på produktbilleder. Alternativt kan du investere i et lystelt og et par lamper, så du får ensartet lys med bløde skygger. Er lyset rigtigt, kan du faktisk klare dig med kameraet i en af de nyere iPhones.
|
5. Upload i den rigtige størrelse
|
Dine produktbilleder skal sælge produktet, så det nytter ikke, at billedet er for småt. Man skal kunne se detaljerne og have mulighed for at se billedet i stor størrelse. Sørg derfor for, at du uploader i den største størrelse, der kan vises i din webshop.
Webshop benytter som standard billeder i 800 x 600 pixels og skalerer automatisk billedet ned, hvor det er nødvendigt.
|
6. Navngiv billedet med produktnavn
|
Selv når du har mange billeder, kan det betale sig at bruge tiden på at omdøbe hvert enkelt billede. Du kan med fordel kalde billedet produktets navn og/eller modelnummer. For det første giver det dig et godt overblik, når du arbejder med billedhåndteringsværktøjer. Og for det andet hjælper det på din SEO. Når folk forsøger at finde et specifikt produkt på Google, benytter mange billedsøgningen i stedet for den almindelige listesøgning. Hvis dit billede hedder produktnavnet, er sandsynligheden for, at det dukker op i Googles billedsøgning meget større.
|
7. Fritlagte billeder giver større frihed
|
Få mere kontrol over billedets skygger ved at fritlægge dine billeder. Det er et meget tidskrævende arbejde, men giver dig mulighed for at sætte produktet ind på forskellige baggrunde og tilpasse skyggerne. Så kan du bruge dine produktbilleder til både din webshop og markedsføring.
Har du ikke mod på selv at fritlægge dine billeder, kan du bruge Pixels, som kan tilføje forskellige baggrunde og ændre billedets størrelse inden for få timer. Bestil via www.pixels.com og få tre gratis prøvebilleder.
|
8. Sikring af billeder
|
Mine kunder spørger ofte, hvordan de sikrer deres billeder, hvilket er forståeligt. Når man har brugt tid på at tage sine egne billeder, er det ikke sjovt at opdage, at andre har ”lånt” dem. Den eneste sikring er at tilføje et vandmærke, men det er desværre en ikke særlig pæn løsning. For at vandmærket har virkning, skal det sidde hen over produktet, hvilket skjuler detaljerne på det produkt, du forsøger at vise. Jeg anbefaler derfor mine kunder at undlade vandmærket og i stedet tage kampen, når/hvis de oplever, at deres billeder er blevet stjålet. |