Case: Se hvordan Black Friday gik hos webshoppen Wineandbarrels


Black Friday var en stor dag for mange webshops. Også Wineandbarrels, som er en af de største leverandører i Skandinavien inden for udstyr til opbevaring af vin.

Wineandbarrels sælger møbler, vinkøleskabe, vinglas og andet tilbehør til vin og opbevaring heraf. Ja, de sælger faktisk alt det lækre til din vin, som de siger.

Vi har snakket med Daniel Friis Schultz, E-Commerce Manager hos Wineandbarrels, og spurgt, hvordan de har forberedt sig til den store, sorte fredag; hvor de har sat de ekstra tunge skyts ind, og hvordan de har valgt at markedsføre sig op til dagen. Til sidst runder vi af med vilde statistikker!

 

Havde I købt ekstra lagervarer hjem til Black Friday?

Egentlig ikke i forhold til Black Friday. Vi har dog generelt tilpasset lageret til julesæsonen, som er vores højsæson. Black Friday var en god dag i 2016, men alligevel ikke så stor, at vi havde indkøbt ekstra hjem til denne dag her i 2017.

 

Havde I gjort landingssider klar?

Vi havde gjort en landingside klar, som indeholdt alle de specifikke Black Friday-tilbud. Samme landingside havde vi også fået op at ranke organisk som nr. 1 og 2 på de fleste vigtige Black Friday-søgninger i forhold til vores sortiment. På landingsiden havde vi en kæmpestor “count down”-timer kørende, som hele tiden talte dage, timer, minutter og sekunder ned til Black Friday.

 

Hvordan har I håndteret annoncering og markedsføringen op til Black Friday?

Markedsføringen har vi skruet markant op for. Sidste år bestod Wineandbarrels af Jakob (indehaver) samt to fuldtidsansatte. Der havde derfor ikke været samme overskud i forhold til en dedikeret markedsføringsindsats op til Black Friday. På nuværende tidspunkt er vi vokset til mere end fire gange så mange medarbejdere inklusive flere dedikerede marketingmedarbejdere.

Generelt er der blevet skruet markant op på alle kanaler (både betalte og organiske). I år har vi for eksempel opgraderet fra én enkelt Black Friday-email til et større, automatiseret email marketing-flow på flere sprog, som har kørt flere dage op til Black Friday samt i løbet af døgnet.

Vi har brugt rigtig meget krudt på at målrette annonceringen i ugerne op til. Vi har ønsket at indsamle rigtig mange interesserede leads op, men har samtidig ikke ønsket at bremse det almindelige salg i dagene op til ved at annoncere Black Friday hårdt over for dem, som på egen hånd ville handle i dagene op til. Til dette har Facebooks annonceringsværktøj generelt været rigtig godt.

Vi var generelt overbeviste om, at det var vinkøleskabene fra vores sortiment, der havde potentiale til at rykke godt på Black Friday. I og med at det ikke lige er et produkt, man normalt impulskøber, var det vigtigt at starte annonceringen i god tid.

 

Har I gjort ekstra for at få flere tilmeldinger på nyhedsbrevet?

Det var et af de områder, hvor vi øgede vores indsats markant. Generelt vil jeg sige, at pop-ups på hjemmesiden og Lead Ads på Facebook har været de vigtigste kanaler til nyhedsbrevstilmeldinger op til.

I forhold til Lead Ads har vi forsøgt at være kreative med hensyn til målretning, hvor vi blandt andet har samarbejdet med andre virksomheder/partnere, som sælger komplementære produkter – og altså dermed ikke er direkte konkurrenter – for at skabe en stærk synergieffekt ved at dele målgrupper med dem.

 

Har I gjort en indsats i forhold til ekstra kundeservice og hurtig levering ”dagen derpå”?

Vi har generelt et rigtig fint setup og har ikke haft behov for at øge dette væsentligt til dagen. Vi kan nemt skalere op og ned fra dag til dag ift. ressourcer på lageret og i kundeservice. De første mange ordrer fra i løbet af natten var allerede pakket og afsendt på lageret inden kl. 9.00 om morgenen.

 

Hvilke varer har I valgt at køre Black Friday-tilbud på?

Vi har udvalgt en række varer, som vi kunne tillade os at give en markant rabat på, hvorfor de var oplagte til Black Friday. Det har været en blanding af almindelige produkter, demoprodukter og produkter, der af forskellige årsager skulle sælges ud.

 

Hvilken betalingsmetode foretrak jeres kunder?

I Danmark blev mere end 80% af ordrerne betalt med Dankort. I Sverige var det Klarna, der dominerede som betalingsmetode og stod som betalingsmetode på mere end 50% af ordrerne.

 

Sådan ser tallene ud fra Wineandbarrels’ Black Friday

 

Omsat til tekst…
  • I gennemsnit var tilbudsvarerne sat ned med 36%.
  • Vi havde enkelte produkter, der var sat ned med 70%, og for eksempel ti produkter sat ned med 50%.
  • Vi omsatte for hele syv gange så meget som sidste år.
  • Den gennemsnitlige kurvstørrelse var 68% højere på Black Friday end det normale gennemsnit resten af året. Det var altså større og dyrere ting, som kunderne købte.
  • De første 25 min. af døgnet fik vi 11 gange så mange ordrer som sidste år. Vores kunder var altså ”mere klar” kl. 00.00 i år.
  • Vi sælger både i Danmark, Sverige, Norge og Storbritannien, men der var klart flest danskere, der gjorde brug af vores Black Friday-tilbud. Hele 72% af ordrerne kom i Danmark. Har du overvejet at sælge i Norge, så kan vi via DanDomain Webshop tilbyde dette.
  • Vi havde på mobile enheder i Danmark en omsætningsvækst på cirka 850% i forhold til Black Friday sidste år. Vi havde både flere ordrer fra mobile enheder, men også en markant større kurvstørrelse fra de mobile enheder end sidste års Black Friday. Kunderne havde derfor ikke noget imod at købe dyre ting fra mobile enheder som tablets og smartphones.

Relaterede artikler