Noget af det første du vil opleve som iværksætter er uden tvivl manglen på timer i døgnet. Det at starte sin egen virksomhed er et hårdt og tidskrævende arbejde, og grænsen mellem arbejde og fritid vil hurtigt blive udvisket. For at tackle dette er du nødt til at arbejde effektivt, optimere din tid så meget som muligt og arbejde med både dine valgte kommunikationsformer, din planlægning og din selvdisciplin.
I forlængelse af ovenstående er regnskab og bogføring en af de helt store tidsrøvere for mange nye iværksættere. Det kan være meget tidskrævende og/eller dyrt at sætte sig ordentligt ind i de mange processer forbundet med virksomhedens regnskab og bogføring. En billig og nem løsning på dette, der både kan spare dig for mange timers arbejde og eventuelle udgifter til en bogholder, kan eksempelvis være at benytte sig af et regnskabsprogram. Med Billy regnskabsprogram kan du hurtigt og nemt at danne dig et bredt overblik over din virksomheds regnskab, oprette regninger og fakturaer på farten, og synkronisere det hele med din bank, så du automatisk kan afstemme dit regnskab. Det bliver ikke lettere, men hvis der er noget som helst du er i tvivl om, er der gratis support hele ugen, på både chat, mail og telefon, så eventuelle bump på vejen hurtigt kan blive afhjulpet.
De færreste af os har 100 % styr på alle aspekter af det at køre en virksomhed. Det kan være du er rigtig god til at komme på nye spændende idéer og projekter, men har svært ved selv at eksekvere dem i praksis. Måske er du en dygtig sælger, men kommer til kort, når det kommer til opbygningen af en hjemmeside. Dette er helt normalt, det vigtige er at være opmærksom på ens egne styrker og svagheder og indhente hjælp, hvor der er brug for det, så du i sidste ende kan levere det bedst mulige produkt til dine kunder. Har du eksempelvis helt styr på strategi, produktudvikling og salg, men mindre styr på det rent tekniske ved oprettelsen og udformningen af en hjemmeside, kan ScanNet hjælpe med alt lige fra hosting af din hjemmeside, til online marketing og support.
Du optimerer nu din tid, har styr på dine egne styrker og svagheder og du har et bredt overblik over virksomhedsøkonomien. Dette er nogle rigtigt gode skridt på vejen, men én ting, der virkelig kan hjælpe din virksomhed i den videre proces, er dit netværk. Det gode netværk er uvurderligt, både i opstartsfasen af din virksomhed, men også i det videre forløb, hvor dit netværk både kan hjælpe med sparring og eventuelle samarbejder. Sørg for at pleje og udvide dit netværk løbende, jo bedre relationen til dit netværk er, desto flere muligheder giver det dig på sigt.
Det at starte sin egen virksomhed, er en kompliceret proces, hvor man er nødt til at holde mange bolde i luften, alt imens det store overblik skal bevares. Derfor er det også vigtigt, at holde så meget som muligt på så simpelt et plan som muligt. Overvej de processer, styresystemer og arbejdsgange du har sat op for dig selv, og se om der er noget, du kan gøre simplere. Gør dig selv en tjeneste, og benyt dig af de hjælpemidler, der er til rådighed. Hvis du ikke har styr på regnskaber, så benyt dig af regnskabsprogrammet. Hvis du synes de online processer virker uoverskuelige, så få hjælp til dem. Keep it simple; som nyudklækket iværksætter kommer du til at have rigeligt at se til lige meget hvad, der er ingen grund til, at spænde unødigt ben for sig selv på vejen.