ScanNet Blog

Nye regler for salg på nettet

Skrevet af ScanNet | 26-05-2014 22:00:00

Den 13. juni 2014 indtræder en række nye regler for køb på internettet, pr. telefon og lignende. Reglerne vedrører bl.a. hvad forbrugerne har krav på af oplysninger om varen, betaling og fortrydelsesret. Læs her, hvordan det påvirker din webshop.

 

Bemærk at overholder du ikke de nye regler, risikerer du bødestraf allerede ved første overtrædelse.

Øget oplysningspligt

Overholder du ikke den øgede oplysningspligt kan forbrugernes fortrydelsesret blive forlænget i helt op til 12 måneder, og du risikerer at skulle betale både forsendelses- og returneringsomkostninger samt at kunden ikke er bundet af aftalen. Derudover kan du ikke kræve refusion for en eventuel værdiforringelse.

 

Hvad skal der oplyses om?

  • Produktets vigtigste egenskaber, hvilket betyder at produktbeskrivelsen gerne skal indeholde oplysninger om, hvad varen indeholder, og hvordan den skal håndteres.
  • Varens vigtigste egenskaber, eventuelle minimumsforpligtelser og den endelig pris skal oplyses umiddelbart inden afgivning af bestilling.
  • Alle priser og beregninger skal være gennemskuelige. Ved abonnementer og tidsubegrænsede aftaler, skal ”den samlede pris” for varen oplyses.
  • Webshoppens CVR-nummer, telefonnummer, e-mailadresse og fysiske adresse skal oplyses inden en handel gennemføres.
  • Ved salg af almindelige varer skal telefonnummer, adresse og hjemmeside til Forbrugerklagenævnet oplyses i din webshop.
  • Før købet skal forbrugeren oplyses om sin fortrydelsesret på minimum 14 dage. Efter købet skal forbrugeren modtage oplysninger om sin fortrydelsesret på et varigt medie som fx mail.
  • Sammen med bestillingen skal forbrugeren modtage en standard fortrydelsesformular. Du kan finde en skabelon til standard fortrydelsesformularen her.
  • Oplysningerne skal skrives på det sprog, du har brugt til at markedsføre din vare eller tjeneste. Har forbrugeren udtrykkeligt bedt om et andet sprog fx ved at vælge nyt sprog på hjemmesiden, må du gerne skrive oplysningerne på det pågældende sprog.Returvarer

Fra d. 13. juni har forbrugeren 14 dage til at meddele webshoppen, at han/hun har fortrudt købet. Fra den dato hvor forbrugeren har givet besked, har forbrugeren yderligere 14 dage til at returnere varen.

Den erhvervsdrivende har fra den dag, hvor forbrugeren har meddelt, at købet er fortrudt, 14 dage til at give pengene retur. I tilfælde hvor der er konkret formodning om en værdiforringelse af returvaren, kan den erhvervsdrivende afvente modtagelsen, før købesummen refunderes.

 

Returnering af brugt vare

Det er nu muligt for forbrugeren at fortryde købet efter, at varen er taget i brug med det forbehold, at forbrugeren hæfter for en evt. værdiforringelse, som skyldes testning ud over, hvad man ville gøre i en fysisk butik. Det er op til den erhvervsdrivende, at bevise værdiforringelsen.

 

Hvad får shopejerne ud af lovændringerne?

Returnering

Går en vare i stykker eller forsvinder under transporten i forbindelse med en returnering, er det ikke længere dig som webshopsejer, der bærer risikoen. Det er nu forbrugeren selv, der bærer risikoen for varen, indtil den er returneret til din webshop.

 

Tilbagebetaling af ekstraomkostninger

Har din kunde fx valgt ekspreslevering mod ekstra betaling og fortryder købet, har du kun pligt til at tilbagebetale beløbet, som det under normale omstændigheder havde kostet at sende varen.

 

Betalingsgebyr

Med den nye lovændring har du ikke længere pligt til at refundere betalingsgebyret fra Nets, som forbrugeren har betalt i forbindelse med købet.

 

Mere information

Læs mere om den nye forbrugeraftalelov på e-mærkets hjemmeside: FAQ om den nye forbrugeraftalelov eller på FDIH’s hjemmeside: FDIHs guide til nye forbrugerregler.

Er du medlem af e-mærket, kan du kontakte deres hotline på tlf. 44 85 85 94, hvis du har spørgsmål om den nye forbrugeraftalelov.

”Lov om forbrugeraftaler” kan læses på Retsinformation.dk.