Med udgangspunkt i data fra mere end 3000 webshops dykker vi ned i tal og tendenser fra Black Friday 2017, og ikke mindst snakker vi om, hvad du kan lære af danskernes købsadfærd på nettet, så du kan optimere din webshop til julehandlen og januarudsalget.
Ifølge en undersøgelse fra FDIH planlagde 31 % af forbrugerne at handle på Black Friday. Det kunne tyde på, at forbrugerne ikke bare kender til Black Friday, men også er så interesserede i dagen, at de planlægger deres køb efter den.
Det kan du med fordel udnytte allerede op til Black Friday/julesalget/januarudsalget. Forberedelsen kan inkludere, at du:
Læs her, hvordan webshoppen Wineandbarrels forberedte sig til Black Friday.
Black Friday har i den grad udviklet sig til at være en af de største salgsdage for mange netbutikker. Og i år var ingen undtagelse. Fra 2016 til 2017 er omsætningen for Black Friday steget med 18,44 % i forhold til sidste års Black Friday. I gennemsnit har webbutikkerne omsat for 571 % mere end på en normal, gennemsnitlig dag.
Med en samlet Dankort-omsætning på 2,117 mia. kr. var der mange rødglødende Dankort efter Black Friday, oplyser Nets til FDIH. En undersøgelse viser, at Nets (Visa/Dankort) udgjorde 78% af dagens omsætning til Black Friday.
Men faktisk var det ikke kun Dankortet, der var rødglødende. Mobilepay slog nemlig rekord med 118 mio. kr. Det tyder på, at forbrugerne efterhånden er blevet mere åbne over for andre betalingsmetoder end blot Dankortet. Som webshopejer er det derfor vigtigt, at du tilbyder flere betalingsmetoder, så kunderne ikke fravælger dig, fordi du ikke tilbyder deres foretrukne betalingsmetode.
Der er delte meninger om Black Friday, og hvorvidt det er noget, webshops overhovedet kan tjene penge på. Nogle webshops er bekymrede for at miste omsætning, når Black Friday kommer bragende med løfter om massive besparelser. Men tallene viser, at forbrugerne i den grad har taget den sorte besparelsesdag til sig.
Der hersker nemlig ingen tvivl om, at kunderne er særdeles købelystne netop den dag. Og det anbefaler vi, at du som webshopejer udnytter – hvad enten du kører med Black Friday-rabatter eller ej. Måske er de massive besparelser faktisk heller ikke så massive endda. I hvert fald viser undersøgelsen, at den gennemsnitlige rabat lå omkring de 20 % – og nogle webshops kørte kun med rabat på udvalgte varer.
Så der er ingen grund til at frygte den sorte fredag. Selv hvis du ikke har Black Friday-tilbud, kan du sagtens finde på noget, der er unikt for dig og din shop, for Black Friday-feberen skal nok smitte af på dine kunder alligevel. En webshopkunde oplevede f.eks. at deres omsætning blev femdoblet – uden at de havde ét eneste Black Friday-tilbud. Samme logik kan du overføre på januarudsalget og julehandlen. Du behøver ikke have så voldsomme tilbud, at du taber omsætning på det, men prøv, om du kan køre med besparelse på 20 % og måske kun på nogle varer.
Mobilen er efterhånden blevet en fast forlængelse af forbrugernes hænder. Mange foretrækker i dag at surfe og shoppe på den i stedet for at tænde computeren – hvis de da overhovedet stadig har sådan en. Det ses også på en dag som Black Friday.
Hos Wineandbarrels var der en omsætningsvækst på mobile enheder på ca. 850% i forhold til sidste års Black Friday. De havde både flere ordrer, men også større kurvstørrelser fra de mobile enheder, end de havde sidste år.
Det sætter krav til webshops. For hvis din side ikke ser ordentlig ud på mobilen, eller endnu værre, slet ikke fungere ordentligt på mobilen, risikerer du at miste salg. Ikke bare til Black Friday, men faktisk generelt. Så sørg derfor for at dit design – lige fra produktvisningen til betalingsflowet – fungerer, som det skal, på mobil og tablet, for alt tyder på, at flere og flere transaktioner foregår på de små skærme frem for de store.
Kunne du tænke dig at læse mere om Black Friday, så læs med her, og hør, hvordan Black Friday forløb hos webshoppen Wine and Barrels.