Med stadig flere muligheder inden for e-handel og digital marketing kan det som webshopejer være svært at følge med og prioritere, hvad man skal have fokus på.
Vi har derfor inviteret Micky Weis forbi bloggen, da han har bidt mærke i, at mange webshops laver de samme fodfejl. Han giver 3 simple tips, som kan have stor betydning for din vækst på din webshop.
Micky arbejder til dagligt som online marketing konsulent og beskæftiger sig primært med Facebook/Instagram Annoncering, Google AdWords og SEO. Hans viden bygger på over 10 års erfaring, og med store kunder så som Hummel, Arla og Matas har Micky tonsvis af værdifulde erfaringer i bagagen fra e-commerce branchen.
Livet som e-commerce manager er ikke altid nemt. Tværtimod. Der er en masse bolde at jonglere med på daglig basis, og jongleringsteknikken skal ikke svigte mange gange, før det får fatale konsekvenser.
I dag vil jeg forsøge at udpensle tre af de fodfejl, som jeg ofte ser hos kunder og deres konkurrenter, når jeg kaster et analytisk blik på deres e-commerce sites.
De tre fodfejl (og dermed forbedringsforslag) er alle lige til at gribe og implementere. Og bare rolig; når først boldene er grebet, så er der intet krav om, at netop de bolde skal i jongleringspuljen med det samme igen. Det handler nemlig om at lade de forskellige kanaler arbejde selv og dernæst udnytte den data, der efterfølgende serveres for dig.
Lad os kaste os ud i det!
Tip #1: Installering og udnyttelse af Facebook Pixel (Fra dag ét!)
En af de store fejl, jeg ofte ser hos danske såvel som udenlandske webshops, er manglende implementering af en Facebook Pixel.
En Facebook Pixel er kort fortalt dén pixel, hvor Facebook tracker dine besøgende. Med andre ord betyder det, at Facebook live hiver alle brugbare informationer ud af din enkelte besøgende og dennes rejse rundt på siden.
Eksempler på handlinger, som en Facebook Pixel tracker, følger herunder:
- ViewProduct – Hvilke produkter har den enkelte besøgende kigget på? Dette holder den installerede Facebook Pixel øje med, så du har mulighed for at målrette annoncer til den enkelte person ud fra lige præcis de produkter, som vedkommende har browset sig igennem.
- AddToCart– Meget lig ovenstående eksempel. Denne gang er det dog lige præcis de produkter, som den enkeltebesøgende har lagt i kurven.
- Purchase (Conversions) – Ønsker du ikke at annoncere til de personer, der har lagt en ordre i din butik indenfor de seneste X antal dage? I så fald kan du ekskludere disse personer i dit annonceringsarbejde på Facebook.
Som det kan ses af ovenstående, så er en Facebook Pixel alfa omega for at få det fulde udbytte af sit annonceringsbudget på Facebook.
Jamen Micky, hvad skal jeg bruge den såkaldte Facebook Pixel til?
Du tænker måske, at du i din forretning ikke har behov for Facebook Annoncer. Her tager du (tør jeg næsten vove at påstå) dog fejl. Der er nemlig 2 annoncer, du skal have sat op, uanset om du ønsker at arbejde aktivt med Facebook Annoncering eller ej:
- Remarketing annonce målrettet personer, der har lagt en vare i kurven (og ikke konverteret)
- Remarketing annonce målrettet personer, der har kigget på et til flere produkter (og ikke konverteret)
Disse annoncer skal blot køre automatisk på din Facebook konto, og kræver ikke den store vedligeholdelse månedligt.
Jeg har bedst erfaringer med de annoncer, man kalder DPA – Dynamic Product Ads. Her skifter Facebook automatisk ud i de produkter, der bliver vist til den enkelte bruger ud fra de handlinger, de har foretaget på siden. Derfor sørger Facebook for det hårde arbejde – du skal blot skrive en fængende tekst i din annonce.
Tip #2: Udnyttelse af data fra AdWords (selv med et lavt budget!)
Mange virksomheder overser det potentiale, der ligger i at benytte af Google AdWords (Google Ads anno 2018, hvis det skal være politisk korrekt). Selv med et minimalt månedligt budget, kan AdWords give nogle yderst værdifulde learnings til virksomhedens videre vækst.
Du kender sikkert allerede til de (overordnet set) vigtigste keywords indenfor din branche. Men du kender måske ikke til følgende:
- Alternative søgetermer
- Long-tail søgetermerne (Disse er ofte yderst værdifulde, da den potentielle kunde – som udgangspunkt – er længere i sin købsproces)
- Præcis hvilke søgetermer, der rent faktisk konverterer
I AdWords kan du nemlig se de specifikke søgetermer, som dine potentielle kunder har benyttet sig af på deres vej ind på din hjemmeside. Du finder disse søgetermer på følgende måde:
- Tryk på “Alle Kampagner” øverst til venstre i AdWords interfacet. (Eller vælg en specifik kampagne, hvis du blot ønsker at se søgetermerne forbundet med denne)
- Tryk på “Søgeord” ude i venstre menulinje.
- Øverst på siden vil du nu finde en fane ved navn “Søgetermer”. Tryk på denne og vælg dernæst “Søgetermer” i drop-down menuen.
Du får nu samtlige søgetermer frem, som dine besøgende har brugt – her kan du eksempelvis filtrere efter de søgetermer, der har konverteret bedst. Derved får du uundværlig data, som du kan benytte dig af i dit SEO arbejde samt det strukturelle arbejde på dit website.
Dataen fra AdWords behøver ikke at være dyr – benyt dig blot af et lavt budget i starten, og skaler dernæst op så snart du kan se, at dine valgte keywords konverterer og skaber indtjening.
Tip #3: Abandoned cart e-mail – Lad ikke kunderne slippe afsted uden at handle!
Det er ikke ret mange frustrerende hverdagsting, der kan hamle op med frustrationsniveauet ved at se kunder forlade biksen fra indkøbskurven eller checkouten uden at handle. Så tæt på, og alligevel så langt fra.
Med den nyligt implementerede Facebook Pixel, vil du naturligvis eksponere disse kunder med præcis den vare, som kunden var ved at købe. Men det er desværre ikke altid nok.
Det er her, hvor abandoned cart e-mails kommer ind i billedet.
En abandoned cart e-mail sendes ud til de personer, der har haft noget i kurven, men ikke har gennemført købet. Har disse kunder i deres rejse gennem din checkout takket ja til nyhedsbreve, har du mulighed for at sende dem en mail med et link direkte ind til den kurv, de har forladt.
Jeg har gode erfaringer med at give en rabatkode (og dermed et incitament) for at gennemføre købet samt skrive en sjov og fængende tekst i mailen. Det kunne være noget ala:
“Hovsa, du glemte din indkøbskurv! Men bare rolig, jeg har vogtet over den, og den ligger klar til dig her. Klik på linket herunder og gå direkte til din kurv. Bruger du endvidere rabatkoden RABAT15, får du 15% rabat på din ordre. “
Disse mails ser jeg konsekvent sindssygt gode tal på, og det er derfor et absolut must-have i enhver e-commerce forretning.
Der er forskellige måder hvorpå du kan sætte et automatisk abandoned cart flow op – det afhænger fuldt og fast af dit webshopsystem. Shopify tilbyder eksempelvis automatisk udsendelse af abandoned cart e-mails. Benytter du derimod Magento, så kan danske Ecomstack eller finske Nosto bruges.
Høst de lavthængende frugter
Ovenstående 3 tips er relativt nemme at implementere, og er i allerhøjeste grad lavthængende frugter, som enhver webshop burde overveje at gøre brug af. Implementering tager ikke lang tid, og værdien af arbejdet kommer mange gange igen i fremtiden.
Hvis du har mod på at lære mere omkring emner såsom SEO, Facebook Marketing og Google Ads, så deler jeg jævnligt ud af tips og tricks på min blog om online markedsføring.