Google ruller tirsdag d. 21. april 2015 en ny algoritme ud, der favoriserer mobiloptimerede hjemmesider og webshops, hvis søgningen foretages fra en mobil enhed.
Er din hjemmeside klar til dette, eller vil den “forsvinde” fra søgeresultaterne?
Ny algoritme prioriterer mobilvenlige hjemmesider
Når vi søger på Google, sker det oftere og oftere fra en mobil enhed. For at give mobilbrugere den bedste oplevelse ruller Google en ny algoritme ud, der ændrer hvordan hjemmesider prioriteres i søgeresultaterne.
Fra d. 21. april 2015 vil hjemmesider, der er mobilvenlige, blive rangeret foran hjemmesider, der ikke er. Er hjemmesiden ikke mobilvenlig, vil det være besværligt for brugeren at benytte hjemmesiden, hvilket giver en dårlig oplevelse. Ved at prioritere mobilvenlige hjemmesider, opnår Google at præsentere de mest aktuelle og relevante søgeresultater og derved øge kvaliteten af tjenesten.
Hvad betyder det for mig?
Er din hjemmeside allerede mobilvenlig, skal du ikke gøre noget. Du kan oven i købet være så heldig, at din placering i søgeresultatet ved mobilsøgninger bliver endnu bedre, hvilket giver dig flere besøgende og potentielle kunder.
Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, vil dine placeringer i mobilsøgninger falde. FDIH’s E-handelsanalyse fra 2014 viser, at 28 % af alle køb på nettet starter med en søgning fra en mobil enhed. Den nye opdatering vil derfor højst sandsynligt føre til et større eller mindre fald i besøgende på din hjemmeside.
Det er vigtigt at nævne, at denne opdatering kun gælder for søgninger foretaget via mobile enheder.
Sådan tester du din webshop eller hjemmeside
Der er to muligheder for at teste, om Google vil definere din hjemmeside som mobilvenlig.
Simpel test fra din smartphone
Du kan enten søge på din hjemmeside via din smartphone eller en anden mobil enhed. Står der ”Mobilvenlig” med gråt under din hjemmesides titel, har Google klassificeret din hjemmeside som mobilvenlig. Du risikerer dermed ikke at miste din placering ved mobilsøgninger på Google efter d. 21. april. Står der ikke ”Mobilvenlig”, risikerer du, at din hjemmeside bliver nedprioriteret ved søgninger foretaget fra en mobil enhed.
Googles test-værktøj
Vil du have en mere præcis analyse, har Google udviklet en test, som alle kan bruge. Du skal blot indtaste din hjemmesideadresse, og så vil du få besked om din hjemmeside er mobilvenlig eller ej. Hvis den bliver klassificeret som ikke mobilvenlig, får du en rapport over, hvad der skal ændres.
Du finder testen her (kan benyttes fra både computer og mobile enheder): www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.
Mobilvenlig Webshop
Har du en Webshop, kan du med få klik gøre din webshop mobilvenlig. Modulet MobilShop er specielt udviklet til dette, og ved at aktivere MobilShop får du din egen mobilvenlige webshop-skabelon. Når besøgende går ind på din webshop fra en smartphone eller tablet, skifter din webshop automatisk til den mobilvenlige skabelon, så dine besøgende ser webshoppen i det format, der passer bedst til enheden.
Eksempler på MobilShop:
Tilbud lige nu
Køb MobilShop nu og få modulet til kun 99,- / md. de næste 6 måneder
Normalpris 189,- / md. Gælder t.o.m. 30.04.15.
Kontakt support for at tilknytte modulet med det samme. Når modulet er slået til, skal du blot vælge farveversion, uploade dit eget topbanner samt skrive en ny forsidetekst, og så er din hjemmeside klar til Googles opdatering. Templaten kan også tilpasses til dine egne farver – spørg support eller salg for at høre mere.