De færreste kan sige sig helt fri for at have sider med ens indhold. Måske har du det med vilje. Måske er du slet ikke klar over, om du har det.
Men der er (rigtig) god grund til at finde ud af, om din side er plaget af duplicate content. Det kan nemlig have negative SEO-konsekvenser.
Når du har læst dette blogindlæg, ved du:
- Hvad duplicate content er
- Hvorfor det er et problem
- Hvordan det opstår
- Og ikke mindst hvordan du løser det.
Hvad er duplicate content?
Duplicate content betyder direkte oversat duplikeret indhold, altså kopieret eller dobbelt indhold. I forhold til hjemmesider og SEO betyder duplicate content, at der er store mængder ensartet tekst på flere forskellige sider/URL’er.
Duplikeret indhold kan kort fortalt opstå på to måder:
- Hvis du kopierer tekst fra en anden hjemmeside eller kopierer tekst fra din leverandør (f.eks. produktbeskrivelserne), så opstår der duplikeret indhold, hvis en af dine konkurrenter også har kopieret denne tekst fra samme leverandør.
- Duplikeret indhold kan også opstå af tekniske årsager. Det kan være en fejl i dit hjemmeside eller webshopsystem, eller det kan skyldes forkert opsætning af dit domænenavn.
Eksempler på duplikeret indhold
Der kan være mange tekniske grunde til at duplikeret indhold opstår. Eksempelvis kan der opstå fejl, hvis din forside både findes på /forside og på /index, og hvis du har installeret et SSL-certifikat, men glemt at redirecte den gamle http-side til den nye https-side.
Lad os tage et par eksempler. Kig engang på disse URL’er:
- http://www.eksempel.dk
- https://www.eksempel.dk
- http://eksempel.dk
- http://eksempel.dk/forside
- http://eksempel.dk/index.php
- http://eksempel.dk/index.php?refer=facebook
For du og jeg henviser disse URL’er i bund og grund alle til den samme side. Højest sandsynligt er der fuldstændig det samme indhold på alle siderne i hvert fald.
Men for søgemaskiner som Google er hver af disse URL’er en unik ”side”, hvilket gør, at Google ser dem som 6 forskellige sider med identisk indhold.
Senere går vi i dybden med, hvordan duplicate content opstår, og så afslører vi 2 gratis redskaber til, hvordan du kontrollerer, om du har duplikeret indhold.
Problemet med kopieret indhold
Google vil gerne vise de bedste resultater, når du og andre bruger deres søgemaskine. Men hvis du har det samme indhold på flere URL’er, kan Google blive forvirret, for hvilken side skal den så vise i søgeresultaterne?
Og måske endnu vigtigere for dig: Hvad nu, hvis Google viser en anden side, end den du havde tiltænkt?
Duplicate content er altså et problem, fordi det kan påvirke din siderangering, da Google ikke kan se, hvilken side der er den originale, og dermed hvilken der er den vigtigste.
I værste fald kan Google opfatte dit kopieret indhold som spam, hvilket kan betyde, at din side bliver straffet.
Læs mere om duplicate indhold hos Google selv her >>
Hvordan opstår duplikeret indhold?
Duplikeret indhold kan opstå både internt og eksternt – og både utilsigtet og med fuldt overlæg. Nedenfor er ikke en udtømmende liste, men blot eksempler på, hvordan duplicate content kan opstå.
Ekstern duplicate content
Hvis duplikeret indhold opstår eksternt, kan det være et ondsindet, bevidst forsøg på at stjæle din linkjuice – f.eks. ved at kopiere teksten på dine højest-rangerende sider.
Duplicate content kan også opstå eksternt og mere eller mindre utilsigtet, hvis du f.eks. har udgivet et identisk blogindlæg på både din egen side og på LinkedIn. Eller hvis du ordret kopierer produktleverandørernes tekster, som andre sikkert også gør – og derved har I identisk indhold.
Intern duplicate content
Internt kan duplikeret indhold opstå, hvis du f.eks. genbruger dine tekster på tværs af dine egne sider.
Det kan være, du har dynamiske webadresser for søgeparametre eller sessions-id’er, så du har identisk indhold på f.eks. www.minshop.dk/produkter?kategori=tshirts&farve=sort og www.minshop.dk/produkter?kategori=tshirts&farve=hvid, fordi beskrivelsen er ens.
Måske har du en blog med det samme indlæg i flere kategorier. Det kan også medføre duplicate content, hvis det samme indhold både er på www.dinblog.dk/kategori1/blogtitlen og www.dinblog.dk/kategori2/blogtitlen.
Tidligere viste vi eksemplet med http://www.eksempel.dk og https://www.eksempel.dk – dette opstår efter installation af et SSL-certifikat på din side (det vises med et s i http*s*://). Men hvis du ikke får redirectet den gamle URL med http, resulterer det i, at Google ser 2 ens hjemmesider med identisk indhold (hvordan du løser dette, forklarer vi længere nede).
Sådan ved du, om du har dobbelt indhold
Dobbelt indhold kan som vist opstå på mange måder – endda flere end vi lige har vist.
Det er vigtigt, at du forsøger at begrænse mængden af duplicate content. Det kræver dog først og fremmest, at du ved, om dit indhold ligger flere steder på nettet eller ej.
Der er flere værktøjer til at undersøge, om du har dobbelt indhold. Vores favoritter er:
- Whocopied.me – et gratis, dansk værktøj fra e-købmænd Dennis Drejer og Søren Sieg Jensen
- Siteliner – et freemium værktøj, så længe du kun analyserer 250 sider om måneden, på engelsk, som udover duplicate content også angiver broken links, page power og reports.
Kender du andre nyttige værktøjer, så smid endelig en kommentar nederst.
Løsningen på duplicate content
Har du identisk indhold på dine sider, er der flere måder at løse dette på – hvis det vel at mærke er sider, du selv er herre over.
Overordnet handler det om, at du skal have fortalt Google, hvilken side er din foretrukne, og hvilke sider Google ikke behøver vise i søgeresultaterne.
Konkret anbefaler vi følgende løsninger til at håndtere duplicate content, alt efter situationen:
- 301 redirects
- Canonical tags
301 redirects
301 redirects bruges, når en side flyttes permanent. Så fortæller du både besøgende og søgemaskiner, at www.din-side.dk/gammel-url nu er flyttet permanent, og at alle links, der peger på denne URL, i stedet skal pege på www.din-side.dk/ny-url
Når en URL er udløbet, eller blevet udskiftet permanent, er det altså bedst at benytte 301 redirects.
Når du skifter fra http til https, er det også vigtigt, at du laver 301 redirects på alle de gamle URL’er. Ellers vil din side findes i to versioner. Derfor skal f.eks. http://www.dit-site.dk redirectes til https://www.dit-site.dk.
Se også Googles egen artikel omkring ‘best practise’ i forhold til implementering af HTTPS >>
Du kan teste, at dine redirects virker ved at skrive din gamle URL, f.eks. http://www.dit-site.dk i din browsers adresselinje. Hvis alt er korrekt opsat, vil URL’en automatisk viderestille dig til httpS://www.dit-site.dk.
Sådan opsætter du 301 redirects
I din ScanNet Webshop går du ind på “Kontrolpanel” i menuen til venstre.
Så klikker du på “SEO Redirects”, og derefter klikker du på den grønne knap “Opret redirect”.
Canonical tags
Med et såkaldt “canonical tag” fortæller du Google og de øvrige søgemaskiner, at det er den her – lige præcis den her – URL, som de skal indeksere og ranke efter.
Du bruger det på URL’er/sider, som har lignende indhold, eller måske helt det samme indhold, men som altså ligger på en anden URL – så fortæller du med et canonical tag, at “Nej, Google, det er i stedet dén her side, du skal kigge nærmere på”.
Sådan indsætter du canonical tags
I din ScanNet Webshop går du ind på “Sidetræ” i menuen til venstre.
Herefter finder du den side, hvor du ønsker at oprette canonical på, og klikker på “Søgeoptimering”.
Nederst finder du punktet “Slå link sammen med”, hvor du kan vælge, hvilken side der er denne sides canonical – altså hvilken side Google i stedet skal kigge på.
Spørgsmål?
Har du spørgsmål eller brug for hjælp med at tjekke, om du har duplicate content, eller hvordan du evt. løser det, anbefaler vi, at du kontakter et professionelt SEO-bureau, som kan lave et grundigt SEO-tjek af din hjemmeside, herunder undersøge om du har dobbelt indhold.